Saara Cantell kertoi elokuvanteon arjesta

Muun muassa Unna ja Nuuk -fantasiaseikkailusta tunnetuksi tullut elokuvaohjaaja Saara Cantell vieraili joulukuussa koulullamme kertomassa ammatistaan ja elokuvistaan Mediakasvatusseura Metkan järjestämässä tilaisuudessa. Juhlasali täyttyi nopeasti uteliaista ja aiheesta kiinnostuneista kuuntelijoista, joiden joukossa olin itsekin. Alun hälinän laannuttua hiljennymme odottamaan, mitä Cantellilla on kerrottavanaan.

Viisitoista vuotta sitten Taideteollisen korkeakoulun elokuvataiteen linjalta ohjaaja-käsikirjoittajaksi valmistunut Cantell on ollut mukana lukuisissa projekteissa, joista seitsemän itsenäistä tarinaa sisältävä Kohtaamisia on saanut erityisen paljon myönteistä huomiota sekä kriitikoiden kirjoituksissa että palkintojenjakotilaisuuksissakin.

”Kokonaan käsivarakameralla ilman leikkauksia kuvatussa elokuvassa oli haasteensa, mutta lopputulos on palkitseva”, Cantell kertoo ja kiittelee samalla kuvaajansa kameratyöskentelyä. Kuin todisteeksi valot sammutetaan ja valkokankaalle heijastetaan pätkä edellä mainitusta elokuvasta. Yleisö seuraa tarkkaavaisena, miten perheenäiti kohtaa menneisyytensä haamun yllättäen ruokakaupan parkkipaikalla ja maksaa samalla oman autonsa murrosta sievoisen summan rahaa. Saamme huomata, miten monella eri tavalla yksikuvaisuutta onkaan hyödynnetty tunnelmanluojana.

Cantell kertoo myös uusista suunnitelmistaan sekä ensi-iltansa maaliskuun alussa saavasta elokuvastaan Tähtitaivas talon yllä. Elokuvan juonen kannalta keskeisessä roolissa ollut kihlasormus oli unohtunut kuvaustilanteessa päähenkilön sormesta, ja niinpä se oli lisättävä siihen myöhemmin kuvankäsittelyn avulla. Myös sodassa käsivartensa menettänyttä miestä näyttelevä saa pitää raajansa, kiitos kuvanmuokkauksen.

Tilaisuuden jälkeen poistun salista tyytyväisenä ja yhtä leffavinkkiä rikkaampana. Jos vaikka sattuisin pistäytymään elokuvissa maaliskuun aikana.

> Mia Rönkkönen, 2. vuoden opiskelija

Comments are closed.