Maailman taiteellisimmat vessat

Helsingin kuvataidelukion vessat kertovat nuorten taiteilijoiden elämästä. Ne eivät ole normaaleja tyhjiä koulun vessoja, joiden seinille on raapustettu muutama rivo teksti, vaan eläviä ja alati muuttuvia taideteoksia.

Blogin ”Tyylikästä politiikkaa” pitäjä Laura kirjoitti maaliskuussa: ”Olin tänään Helsingin kuvataidelukiossa vaalipaneelissa ja kysyin opettajalta ennen paneelin alkua, missä vessat ovat. Opettaja vastasi kysymyksellä, että haluanko opettajanhuoneeseen vai kelpaako mulle opiskelijoiden vessa. Oli jotenkin huvittavaa, että puoltatuntia aikaisemmin olin omassa koulussa opiskelijana ja vaalipaneeliin mennessä status yhtäkkiä nousi. Menin opiskelijoiden vessaan ja pakko kehua, oli muuten hienoin ja taiteellisin vessa, jossa olen ikinä käynyt.”

Vessajono kuitenkin kasvaa, ja ihmisten tyytymättömyys lisääntyy. Kasvoilla näkyy nyrpeyden merkkejä. Jono on pian metrien mittainen ja haittaa muita käytävällä olevia ihmisiä. Se on este ylempiin kerroksiin kulkeville opiskelijoille. Ihmiset tunkeutuvat jonon läpi, ja kello näyttää kohta kello kahtatoista, jolloin tunti alkaa. Jonon hännillä olleet lähtevät nyrpeinä kohti luokkiaan.

Ei ole mitään sen ärsyttävämpää kuin jonottaa turhaan vessaan, kun hätä on suuri. Vaikka suurin osa on tätä mieltä, löytyy mustia lampaita vastaajien joukosta. Tiia Rautavesi 11F-luokalta sanoo, ettei hän jonota koskaan kauaa, koska tietää oikeat ajat, milloin piipahtaa vessassa. ”Vessoissa kannattaa käydä ennen tuntien alkua, ruokatunnin aikana ja koulun loputtua”, hän kertoo kokeneen oloisena.

Vessojen vähäinen määrä onkin suurin ongelma koulurakennuksessa. Niitä on oppilaiden käytettävissä vain 6, kun oppilaita on noin 600. Vessat rakennettiin 1945, juuri sodan päätyttyä. Ruokalaremontin johtajan mukaan uusia vessoja on tulossa aikaisintaan vuonna 2015, mutta tieto osoittautuu vääräksi: rehtorimme vakuuttaa, että uuden ruokalan myötä avautuu opiskelijoiden käyttöön toiset kuusi vessaa. Siis vain jouluun asti on enää jonotettava ja pidäteltävä.

Vaikka vessat saavat monet opiskelijat nyrpeiksi, ovat ne myös paikka viihdyttää itseään vitseillä ja sitaateilla, joita on kirjoitettu seinille. Seinät ovatkin täynnä kirjoituksia ja piirrettyjä kuvia. Filosofisia lauseita on monia, joten jokainen voi löytää oman sieluntoverin vessojen seiniltä. Kaikkien kirjoituksien ja suttujen alta pilkistää maalattuja hahmoja, ihmisiä ja värikkäitä hattivatteja. Tuskin minkään muun koulun vessat kuvaavat sen opiskelijoita paremmin kuin Helsingin kuvataidelukion vessat.

> Sini Kinnunen ja Anna Saaros, 1. vuoden opiskelijoita
Kuvat: Sini Kinnunen ja Anna Saaros