Entisten ja nykyisten torkkelilaisten taitellinen kohtaaminen Lahdessa

Torkkelilaisten ja kalliolaisten yhteinen tutustumisretki Lahden muotoilu- ja taideinstituuttiin oli innostava. Oppilaitos kuuluu Lahden ammattikorkeakouluun. Siellä voi suorittaa muotoilijan, medianomin ja kuvataiteilijan tutkinnot.

Olen ollut jo pitkään kiinnostunut taide- ja kulttuurialojen jatko-opiskelumahdollisuuksista, mutta ennen tutustumisretkeä en tosissani ole miettinyt vaihtoehtoa opiskella pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Ensivaikutelma Lahden muotoiluinstituutista oli hieman kolkko, mutta sisältä koulu osoittautui sekä erittäin lämminhenkiseksi että moderniksi.

Oppilaiden töitä oli paljon esillä, ja niiden taso oli todella korkea. Erityisesti korumuotoilun työt olivat niin hienoja ja ammattimaisesti tehtyjä, että epäilytti, olivatko ne oppilastöitä ollenkaan.

Kuten muissakin jatko-opintopaikoissa myös Lahden muotoilu- ja taideinstituutissa opiskelupaikkojen vähyys on pöyristyttävän pieni suhteessa hakijamäärään. Toivoa ylläpitivät kuitenkin useat Torkkelin entiset opiskelijat, jotka Lahdessa esittelivät meille ylpeinä uutta kouluaan. Kuulemamme mukaan jokaiselle muotoiluinstituutin koulutuslinjalle, lukuun ottamatta ajoneuvomuotoilua, oli hyväksytty vähintään yksi opiskelija Torkkelista. Kuvataidelukion käyminen siis kannattaa!

Kokonaisuutena Lahden muotoilu- ja taideinstituutti vaikutti erinomaiselta paikalta, eikä matkakaan sinne ole ylivoimainen. Lahti on varmasti yksi mahdollisista hakupaikoistani.

> Roosa Kilpeläinen, abiturientti

Comments are closed.